КАКВО СТОИ ЗАД ДУМИТЕ НА ОМРАЗА?

Компенсация
на собствената ни несигурност и комплекси.

Преживяно насилие
в детството, чиято неизлекувана травма ни кара да търсим спасение от ролята на жертва, като приемаме ролята на насилника.

Незнание
как по друг начин да изразяваме собствената си болка

гняв, че някой си позволява да бъде себе си, докато ние подчиняваме живота си на очакванията и нормите на обществото.

страх от това, което не приемаме в себе си.

болка, прикрита под маската на гняв и агресия.

КАКВО ДА ПРАВИМ, КОГАТО СМЕ СВИДЕТЕЛИ НА РЕЧ НА ОМРАЗА?

Речта на омраза е сигурен сигнал, че човекът, от когото идва, има проблеми – емоционални или психически, вкъщи или на работното място, или даже в детството. Не оставайте безучастни, особено ако сте близки (част от семейството, приятел, колега, дори познат в социалните мрежи), защото той/тя има нужда от вашата помощ.

Задайте въпрос. Когато някой каже или напише нещо обидно, можете да го попитате защо се чувства така. Така ще му дадете възможност да помисли за това, което току-що е казал и може да отключи по-дълбок и откровен разговор.

Създайте култура на уважение около себе си.
Можете просто да кажете на приятелите си „моля, не използвайте тази дума около мен“. Това ще помогне на човека отсреща да осъзнае въздействието на думите си и вероятно ще бъде по-внимателен и с другите. Обяснете защо езикът, който използва, е обиден или унизителен. Някои хора искрено не осъзнават значението или силата на дадени думи. Вместо незабавно да критикувате, опитайте се да кажете „Не съм сигурен, че имаш предвид нещо с тази дума, но ето какво разбирам и защо избягвам да я използвам…“.

Не се смейте на обидни шеги. Най-лесният начин да изпратите съобщение, че шегата не е смешна, е да не се смеете. Още по-добре е учтиво да прекъснете шегата. Понякога даже мълчанието и въпросителният поглед могат да бъдат ефективен и неконфликтен отговор в ситуация, в която се чувствате несигурни да говорите директно.

Споделете положителен опит. Това ще помогне да пренасочите негативната гледна точка за определена група към положителен личен пример. Например: „Съжалявам, че се чувстваш така, но моя приятелка представлява групата, която описваш, и тя винаги е била мил и чудесен човек, на когото може да се разчита.”

КОГАТО ПРОБЛЕМЪТ КАСАЕ ДЕЦА, Е ВАЖНО ДА ПОДХОДИМ С ИЗКЛЮЧИТЕЛНА ЕМПАТИЯ.

Думите на омраза, идващи от дете или тийнейджър, са алармиращ сигнал, на който трябва да обърнем внимание. Често децата, които тормозят другите, сами са жертви на някакъв вид злоупотреба или малтретиране, или не могат да се справят с лични емоционални проблеми. Може да има и други фактори, като отрицателни модели на подражание в приятелския кръг или семейството, които да влияят на детето. Въпреки че речта на омразата никога не трябва да се толерира, важно е родителите и възпитателите да подходят спокойно към ситуацията, с цел да помогнат на детето.

КАКВО ДА ПРАВИМ, АКО САМИТЕ НИЕ ИЗПИТВАМЕ ОМРАЗА?

Отрицателните емоции без адресиране се натрупват и се засилват с течение на времето, засягайки ума и тялото. Затова не трябва да пренебрегваме чувствата си, нито да обвиняваме другите за омразата си.

Омразата е чувство на силна враждебност, обикновено произтичащо от страх, гняв или чувство за нараняване. Силната омраза се отразява негативно на нервната система, имунната система и ендокринната система, променя химията в мозъка и повишава нивата на два хормона: кортизол и адреналин. Тези хормони могат да причинят наддаване на тегло, безсъние, тревожност, депресия и хронични заболявания.

Признайте как се чувствате.
Това е първата стъпка, за да намерите решение. Изправете се пред проблема, вместо да го игнорирате.

Разберете първопричината за омразата.
Омразата обикновено произтича от страх, несигурност, болка или недоверие.

Когато почувствате омраза или гняв,
най-добре е да направите крачка назад и да избягвате да реагирате под въздействие на моментната емоция.

Може да помислите да говорите с някой,
на когото имате доверие – обърнете се към семейството си, близък приятел или партньор. Можете също да помислите да потърсите помощта на терапевт. Добрият професионалист ще ви помогне да разберете вашите емоции и произхода на омразата. Лечението обикновено включва подпомагане на управлението на негативните емоции и разработване на механизми за справяне. При необходимост може да се предписват лекарства.